L’any 2016, es va realitzar una enquesta a l’alumnat d’ESO de primer a quart sobre hàbits digitals. Aquest curs es va realitzar la mateixa enquesta als nois i noies de segon i quart, se n’ha fet una comparativa amb els resultats anteriors i actuals i han arribat a diverses conclusions: la televisió segueix sent el mitjà de referència pel que fa a la informació i les xarxes fan desaparèixer la ràdio i la premsa escrita; la majoria dels alumnes tenen dispositius mòbils des dels 12 anys i canvien la tendència que hi havia de connectar-se des d’un ordinador convencional al telèfon mòbil provocant que els pares i les mares tinguin menys control sobre l’ús d’Internet; la majoria dels alumnes estan preocupats per la seva privacitat i seguretat a la xarxa i, els tallers demostren que cada cop són més responsable a l’hora d’aplicar filtres de privadesa; la majoria dels enquestats no saben què és el Big Data i, per tant, desconeixen com funciona el mercat de les dades.
L’objectiu d’aquestes jornades és treballar qüestions imprescindibles per fer un ús crític i responsable d’Internet, a més d’aprendre a navegar per la xarxa sense perdre’s o naufragar, ja que el fet que els joves hagin nascut en l’era tecnològica i sàpiguen utilitzar els aparells de manera intuïtiva no vol dir que siguin capaços de fer-ne un ús crític i responsable. Els resultats s’extreuen de les enquestes realitzades als alumnes de segon i quart d’ESO dels instituts de Parets del Vallès: Institut Torre de Malla, Nostra Senyora de Montserrat, Insititut La Sínia i ACESCO.
Enguany, el Banc de Bones Pràctiques, una iniciativa impulsada per la Federació de Municipis de Catalunya juntament amb la Fundació Carles Pi i Sunyer, ha reconegut aquests tallers, entre altres, com una pràctica significativa. És a dir, una experiència ben valorada, identificada i difosa com innovadora.
Passaport Digital és un projecte dirigit per dues periodistes, la Mònica Roca i l’Anna Flotats, que volen aportar la seva experiència professional a les aules en temes d’alfabetització multimèdia i competències digitals. L’objectiu principal és fomentar un ús actiu, crític i responsable d’Internet. Podeu trobar tota la informació al seu lloc web www.pasdigital.net