Les sessions d'introducció a les competències transversals es faran cada segon i quart dimarts de mes de 9,45 a 11.45 h, a les oficines de l’SLOP, al carrer Major 1. Les session es faran en funció de les competències transversals més demanades: Informàtica, autonomia tecnològica; comunicació; habilitats interpersonals; adaptabilitat; gestió i recerca d'informació; gestió i organització de projectes; resolució de conflictes; millores de la productivitat; autoexigència en la qualitat i intel·ligència emocional.
La revolució tecnològica està afectant als oficis. Aquests són cada cop més relacionats amb la informàtica. Però contràriament al que molta gent creu, les competències que es demanen als professionals, no només són les específiques relacionades amb els coneixements tècnics, sinó que cada cop són més de caire humanístic. Especialment pel que fa a competències transversals.
Pel que fa a l'adaptabilitat, o flexibilitat, els especialistes estan d'acord en que al voltant d'un 75% dels oficis del futur immediat (als quals s'hauran de dedicar les noves generacions) avui encara no existeixen. Aquest fet implica, a més d'un aprenentatge continu, la capacitat de generar estratègies per part dels treballadors d'autoconeixement i constant evolució.
En un món tecnològic, on l'accés a la informació ja no és un problema, la competència que caldrà desenvolupar és la de cerca d'informació útil de forma eficaç. I la gestió d'un volum ingent d'informació que pot depassar-nos, si no fem servir eines crítiques d'anàlisi. Dins la comunicació hi ha, no només la capacitat d'expressar-se amb claredat, sinó la forma en que fem el traspàs de tota aquesta informació, per a una optimització del temps.
Amb ordinadors que cada cop calculen més i més ràpid i fan més coses, les competències que es demanen, (i es demanaran encara més) als treballadors, seran les creatives. Una cosa que les màquines mai podran fer. I especialment es demanaran les competències relacionals. No només "treballar en equip", sínó anar més enllà, fent ús de la intel·ligència emocional.
I sobretot, les màquines ja fan la feina pesada, el que es requereix (ara ja) al mercat laboral, són persones que siguin resolutives. Capaces de trobar solucions, resoldre situacions imprevistes, i que segueixin uns procediments de qualitat que permeti la millora en productivitat.
Totes aquestes capacitats i moltes més, anomenades al mercat laboral competències transversals, no han de per què ser naturals. Es poden adquirir, aprendre, i no totes són necessàries, s'ha de saber quines són les que nosaltres necessitem, segons el lloc de feina. En el cas de les escollides pel servei, són pràcticament per a qualsevol lloc de feina. Hi ha gent que les té d'una forma natural, el que cal en aquests casos és posar-les en valor d'una forma conscient.