El màxim d’òxids de nitrogen permès, segons la Directiva 50/2008, és de 40 micrograms per metre cúbic d’aire, tot i que des de fa temps s’estan aplicant diverses mesures, s’incompleix aquest topall en alguns punts del territori. Estar per sota dels màxims que imposa la CE, mitjançant directives, és una qüestió de salut dels ciutadans i ciutadanes. No només es mesuren aquests contaminats sinó que n’hi ha d’altres.
Les mesures que s’apliquen i que s’hauran d’incrementar són diverses i la majoria estan vinculades a la mobilitat. S’ha de fer una aposta seriosa pel transport públic i en el nostre entorn tot va molt lent. Tothom haurà d’afanyar-se, en especial l’Estat, que porta anys d’incompliment en inversions, sobretot en transport ferroviari.
En la nostra comarca és imprescindible el desdoblament de l’R3, la línia de tren que passa per Parets. Per sort es treballa ja en el projecte executiu de desdoblament de la línia entre Parets i Les Franqueses i en les millores de l’R2, la línia de França, i en construir una unió ferroviària entre els dos Vallesos, l’anomenat 4t cinturó ferroviari. Aquesta va ser una reivindicació repetida a la reunió per l’alcalde de Granollers i compartida pels assistents.
Naturalment, les mesures són diverses i abasten un camp molt ampli. Algunes ja es porten a terme, altres s’han d’implementar o ampliar. Cal reestudiar el tema dels peatges per accedir a Barcelona, més busos urbans elèctrics, renovació de la flota de vehicles reduint els que utilitzen dièsel, més carrils bus, electrificació del port de Barcelona, més límits de velocitat o electrificació dels taxis, entre d’altres.
En definitiva, aquest advertiment de la CE ha de servir sobretot per incrementar les inversions en transport públic, augmentar les xarxes de mobilitat, i pel que fa als Vallesos, sobretot, incidir en el tema ferroviari que és prioritari per al nostre futur.